KONSERVOIDUT ESINEET 2020-2021

06.05.2021

ELIMÄEN KOTISEUTUMUSEON KONSERVOIDUT ESINEET

Kolme arkkua ja polkupyörä Elimäen kotiseutumuseolta konservoitiin syksyllä 2020. Kotiseutumuseolla sen avautumisesta lähtien esillä olleet esineet puhdistettiin ja tuhohyönteisten sekä lahon vaurioittamia puuosia korvattiin uusilla. Konservointityön tekivät Konservointi- ja restaurointiosuuskunta Kollaasin konservaattorit Laura Mikkola ja Jenni Tiipiö. Sekä arkut että pyörä kuuluvat Kouvolan kaupunginmuseon kokoelmaan osana Elimäen esinekokoelmaa.

Korkea, suurella etupyörällä varustettu, polkupyörä eli velosipedi palaa pysyvästi kotiseutumuseolle. Arkut ovat nähtävillä kotiseutumuseon tuvassa kesän 2021 ajan. Kesäkauden jälkeen ne palaavat Kouvolan kaupunginmuseon kokoelmakeskukseen. Tasainen kosteus ja lämpötila turvaavat arkkujen säilymisen tulevina vuosikymmeninä.

Velosipedi

Puinen, suurella etupyörällä varustettu, velosipedi on elimäkeläistä tekoa. Sen valmisti Nestori Granqvist Elimäen Kukonojalta 1800–1900-lukujen taitteessa. Etupyörässä oli lahon ja tuhohyönteisten vaurioittamaa puuta, jonka tilalle valmistettiin paikkapala. Pyörän metalliosat on käsitelty ruostetta neutraloivalla aineella, joka suojaa metallia kosteudelta. Käsittelyn ansiosta velosipedi voidaan säilyttää pysyvästi kotiseutumuseolla.

Kukkakuvioin koristeltu arkku

Kukkakuvioilla koristeltu morsiusarkku on peräisin vuodelta 1821. Vuosiluku ja kirjaimet H L E D on maalattu kannen sisäpintaan. Viimeinen kirjain D viittaa ruotsin kielen sanaan dotter ja arkun voi siitä tunnistaa nimenomaan morsiusarkuksi. Arkku on maalattu liimamaalilla. Se puhdistettiin liasta ja ruosteesta. Haljenneita puuosia liimattiin. Puuttuvat ja vaurioituneet puutapit korvattiin uusilla.

Ootrattu arkku

Ruskea arkku on ootrattu eli siihen on maalattu puun syitä jäljittelevä kuviointi. Kannen sisäpinnassa on kirjaimet M L G D ja vuosi luku 1796. Metallihelat ovat alun perin olleet sinisiksi maalatut. Konservoinnissa arkku puhdistetiin ja kanteen tehtiin puuttuvan palan tilalle paikka.

Ihmishahmoin koristeltu arkku

Kolmannen arkun maalipinta on ulkoa kulunut lähes kokonaan pois. Maali on ollut alkujaan vihertävää ja sitä on eniten jäljellä arkun takaosassa. Sisäkannessa olevien koristeiden perusteella arkku voi olla peräisin Tornionjokilaaksosta. Sisäkanteen on maalattu vuosiluku 1812

[HUOM! Kaikkia arkkuja saa nostaa vain pohjasta.]

LIsätietoja